
پرویز قلیچ خانی، اسطوره فوتبال ایران درگذشت
پرویز قلیچ خانی بازیکن و سرمربی اسبق پرسپولیس و پرافتخارترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران درگذشت.
پرویز قلیچخانی، یکی از برجستهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران، در سن 81 سالگی بر اثر ابتلا به بیماری آلزایمر در کشور فرانسه درگذشت. افتخارات این بازیکن، او را به چهرهای منحصر به فرد در تاریخ فوتبال ایران تبدیل کرده است.
پرویز قلیچخانی در 64 بازی ملی به میدان رفت و در زمان خود رکورددار بیشترین بازی در تیم ملی بود. این بازیکن 14 گل برای تیم ملی به ثمر رساند که شاید مهمترین گل این بازیکن در فینال تاریخی سال 1968 برابر اسراییل بود. این بازی در امجدیه برگزار شد و در نیمه دوم تیم حریف با یک گل از تیم ملی پیش افتاد. ایران با شلیک همایون بهزادی بازی را به تساوی کشاند. در دقیقه 86 ضربه کاشتهای پشت محوطه جریمه نصیب تیم ملی شد. این ضربه را پرویز قلیچخانی با شوتی مهارنشدنی به تور دروازه حریف چسباند و تیم ملی با این گل به قهرمانی آسیا رسید. پس از این پیروزی جشن بزرگی در کشور برپا شد و از این مسابقه به عنوان نقطه عطفی در تاریخ فوتبال ایران یاد میشود که پس از آن فوتبال به ورزش اول ایران از نظر قهرمانی تبدیل شد.

پرویز قلیچخانی، مهمترین بازیکن از پرافتخارترین نسل فوتبال ایران است. شاید بزرگترین موفقیت بینالمللی تاریخ ایران، در المپیک 1976 ثبت شد. جایی که ایران با صعود از مرحله گروهی به جمع 8 تیم پایانی راه یافت و در آنجا با نتیجه 2 بر یک مغلوب شوروی شد. تکگل ایران در آن دیدار توسط پرویز قلیچخانی زده شد. تیم ملی پس از آن بازی 50 سال است که رنگ المپیک ندیده و گل قلیچخانی، آخرین گل ایران در این مسابقات به شمار میرود. تیم ملی 3 دوره در المپیک حاضر بوده و قلیچخانی تنها بازیکنی که در 9 بازی ایران به میدان رفته و از این نظر رکورددار است.

تیم ملی ایران در هر 3 دوره اول حضور خود در جام ملتهای آسیا، با پیروزی در تمام دیدارها به قهرمانی رسید. پرویز قلیچخانی تنها بازیکنی است که در هر 3 دوره قهرمانی ایران در جام ملتهای آسیا همراه ایران بوده است و با 3 قهرمانی پرافتخارترین بازیکن قاره کهن به شمار میرود. این بازیکن در آخرین قهرمانی تیم ملی، به عنوان کاپیتان جام قهرمانی را بالای سر برد.
پس از المپیک 1976، اختلافهای قلیچخانی با فضای مدیریتی ورزش و گرایشهای سیاسیاش باعث شد تا از تیم ملی کنار رود. او که چندین بار بازداشت شد، برای ادامه فوتبال به آمریکا مهاجرت کرد. این بازیکن تیم ملی در راه اولین صعود به جام جهانی در سال 1978 همراهی نکرد. حشمت مهاجرانی، سرمربی وقت تیم ملی، در روزهای منتهی به جام جهانی، تلاشهای زیادی برای بازگشت قلیچخانی انجام داد که مثمرثمر نبود و ایران بدون این بازیکن ارزشمند خود در مسابقات شرکت کرد.

عملکرد فنی استثنایی قلیچخانی باعث تا تمام باشگاههای مطرح ایران خواهان او باشند و شاید او تنها بازیکنی باشد که در هر 4 تیم قدرتمند آن مقطع یعنی دارایی، پاس، تاج و پرسپولیس بازی کرده است. قلیچ خانی که روحیاتی مخالف قدرت داشت همواره دوست داشت برای تیمی مردمی بازی کند و همین باعث شد پرسپولیس آخرین باشگاه قلیچخانی در ایران شود و فوتبال خود را در پرسپولیس به پایان برساند و در این تیم به صورت موقت سرمربیگری هم کرد. این بازیکن پس از مهاجرت از ایران در آمریکا در تیم سن خوزه ارث کوئک به فوتبال خود پایان داد.
بسیاری از کارشناسان فوتبال ایران همواره بر سر این نکته با یکدیگر بحث کردهاند که به لحاظ فنی و هنر بازیگردانی بهترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران چه کسی بوده است؟
این سوال قدیمی عصر شنبه و پس از رسانهای شدن خبر درگذشت پرویز قلیچ خانی دوباره سر و شکلی جدید به خود گرفت و جالب است بدانید که علی پروین که با قلیچ خانی در این تیم و البته تیم ملی همبازی بود و پشت سرش وارد زمین میشد ۱۶ سال قبل به پرسش فوق جوابی ماندگار داده بود و به ماجرای مقایسه خودش با ملی پوش فقید کشورمان اشاره کرد و گفت: «مردم و خبرنگاران لطف دارند که میگویند من بازیکن خوبی بودم. علی پروین هرچه دارد از لطف خدا، نگاه مثبت مردم و البته رسانههاست اما باید صادقانه بگویم آقا پرویز یک چیز دیگر بود. من کنارش بازی کرده بودم و میدیدم چه قدرت مدیریت بالایی داخل زمین دارد. به نظرم پرویز قلیچ خانی حتی از من هم بهتر بود و روی دستش در فوتبال ایران بازیکن نمیآید. ای کاش در ایران میماند و فوتبال ما از وجودش بهره میبرد ولی مسیر زندگی خود را از ورزش جدا کرد.»




بین سالهای ۱۳۵۴ تا۱۳۵۶ درجام تخت جمشید،بازی بین تیم رستاخیزخرمشهر و پاس تهران دراستادیوم خرمشهردرجریان بود و ازنزدیک بازی مرحوم پرویزقلیچ خانی راتماشاکردیم.اسماعیل زراعتکاربازیکن رستاخیزخرمشهردرجریان بازی یک لایی به پرویزداد وتماشاگران اوراتشویق کردند وبواسطه این لایی ،اسماعیل زراعتکارشهرت پیداکرد چون به بهترین بازیکن ایران لایی داد.نتیجه بازی هم یادم رفت چه شد ولی بیشتربرای دیدن فوتبال مرحوم پرویز قلیچ خانی به استادیوم رفتیم واین صحنه بازی بعدازپنجاه سال هنوز توذهنم باقی مانده که شرح ان رانوشتم و آن موقع دوره دبیرستان دررشته ریاضی وفیزیک بودیم و ثانیه ودقیقه ها ارزش داشتند
خاص ترین و با فرهنگ ترین فوتبالیست تاریخ ایران،روحش شاد
مهم این بود تا زنده بودن مورد احترام قرار نگرفتن ایشون، و بدتر اینکه بهشون ظلم شد درست عین بقیه ستاره های جاویدان…
الان دوستان برای رنگ پیراهن ایشون نظر میدن….
ایشون شرافتش رو به هیچی نفروخت مثل بعضیا….
مثل همونایی که در بالا عکسشون هست
شما هم مثل ترکیه هستید که مشاهیر رو به نام خودتون مصادره می کنید قلیچ خانی متعلق به مکتب تاج بود
می دونستی تاج یه اسم عربی هست؟ طرف بهترین بازیکن پرسپولیس بود تو این تیم خداحافظی کرد از فوتبال سرمربی تیم شد مکتب پرسپولیس بود مثل عرب ها مشاهیر پرسپولیس کبیر رو مصادره نکن
دیگه شمایی که از شدت بیاسطورگی چپ و راست دنبال استقلالی جلوه دادن علی دایی و علی کریمی هستید حرف از مصادره نزن، تیمی که همایونخان بهزادی و حسینخان کلانی و ابراهیمخان آشتیانی و محمد خاکپور و علی دایی و علیآقا کریمی و مهدویکیا و کریم باقری و مجتبی محرمی و … رو داره نیازی به مصادرهی کسی نداره.
روحش شاد