اختصاصیاسلایدرمقالات فوتبال

هلیکوپتری که پرواز نکرده فرود آمد | The Helicopter Lands Before It Flies

پرسپولیس نیوز(خبر سرخ): امروز آخرین روز سرمربی‌گری وحید هاشمیان در پرسپولیس ایران بود و دوران کوتاه صدارت او خیلی زود به پایان رسید.

مردم ایران سال‌ها هاشمیان را با بال‌های گشوده‌اش پس از گلزنی در بالاترین سطح بوندسلیگا فوتبال آلمان به یاد می‌آوردند، خاطره‌ای که الان برای ایرانیان تبدیل به رویایی دست نیافتنی شده و دیگر خبری از درخشش ستاره‌های ایرانی در لیگ‌های دسته چندم اروپایی هم نیست.

در عرصه ملی هم صعود به جام جهانی ۲۰۰۶، یکی از آخرین جشن‌های دسته‌جمعی مردم ایران، دستاوردی بود که بخش زیادی از آن مدیون بازگشت درخشان هاشمیان به تیم ملی و گل‌های حساسی بود که برای ایران در مقدماتی جام جهانی به ثمر رساند.

در نهایت هلیکوپتر ایرانی تصمیم گرفت پایان خوشایندی برای دوران فوتبال خودش انتخاب کند و با یک فصل و نیم بازی در پرسپولیس کفش‌های خود را برای همیشه آویخت.

پرسپولیس سکوی شروع به کار مربیان متعددی بوده و از افشین قطبی گرفته تا افشین پیروانی و همین اوسمار ویرا این حرفه را از روی نیمکت داغ پرسپولیس شروع کردند و وحید هاشمیان پس از چند سال تجربه دستیاری در تیم ملی جدیدترین نمونه این نوع انتخاب باشگاه پرسپولیس بوده است.

هشت هفته سرمربی‌گری هاشمیان در پرسپولیس را می‌توان کوتاه‌ترین تجربه یک سرمربی در تاریخ باشگاه پرسپولیس برشمرد که در کمال ناباوری با برد به نقطه پایان خود رسید!

باشگاه پرسپولیس درست یک روز بعد از آنکه پوستر اتحاد با هاشمیان را منتشر کرد درحال مذاکره برای انتخاب جانشین او بود و درنهایت زمانی که مربی فعلی مشغول خوشحالی کسب دومین برد دوران مربی‌گری‌اش بود، آنها پاسخ مثبت از سوی سرمربی جدید خود را دریافت کردند.

جابجایی نیمکت‌ها در فوتبال گریز ناپذیر است و گله‌ای از آن نیست اما شاید بهتر بود باشگاه در این جابجایی مدیریت بهتری انجام می‌داد تا شأن اسطوره باشگاه بهتر حفظ شود، هرچه باشد هاشمیان از جنس این باشگاه و بازیکن سابق خود پرسپولیس بود، نه غریبه‌ای از که از بیرون به باشگاه آمده باشد.

باران سنگ و بطری روی سر سرمربی در چهارمین هفته حضور روی نیمکت، تلخ‌ترین قابی بود که در این سه ماه و چند روز به ثبت رسید و احتمالا مهم‌ترین خاطره‌ای خواهد بود که در یاد خود هاشمیان تا همیشه باقی خواهد ماند.

«آقا وحید» فوتبال ایران برای هدایت پرسپولیس کم‌تجربه بود و همین تجربه کم باعث شد عمر سرمربی‌گری او این چنین کوتاه باشد. تجربه کمی که جدا از اشتباهات پرتعداد فنی بخش مهمی از آن در ناتوانی مدیریت افکار عمومی و حفظ موازنه با مدیریت باشگاه نمود داشت و خود هاشمیان هم در روزهای آخر فهمید نادیده گرفتن کمبودها برای به دست آوردن دل مدیران باشگاه بزرگترین اشتباهش بوده و ماندنش روی این صندلی را ضمانت نخواهد کرد.

حالا پرسپولیس، پرافتخارترین تیم یک دهه اخیر لیگ برتر و تمام ادوار فوتبال سراسری ایران، برای هفتمین بار در دو سال اخیر نیمکت خود را به یک نام جدید سپرده و «اوسمار ویرا» سرمربی پیشین «بوریرام یونایتد تایلند» با سابقه یک نیم‌سال رویایی و پر از بازی‌های جذاب در پرسپولیس برگشته تا خاطرات آن قهرمانی رویایی ثانیه آخری را برای چهل میلیون هوادار پرسپولیس تکرار کند. همه امیدوارند مرد برزیلی با همان شور و حرارت دوره اول، طلسم بازگشت‌های ناکام مربیان قبلی را بشکند و ترمز تغییرات پیاپی دو سال اخیر پرسپولیس را بکشد.

* حسن مهدوی

 

The Helicopter Lands Before It Flies

PersepolisNews.com(khabarsorkh.ir): Today was the last day of Vahid Hashemian’s tenure as head coach of Persepolis of Iran, and his short tenure as head coach ended too soon.

For years, the Iranian people remembered Hashemian with his wings spread after scoring at the highest level of the German Bundesliga, a memory that has now become an unattainable dream for Iranians, and there is no longer any news of Iranian stars shining in the lower European leagues.

On the national level, qualifying for the 2006 World Cup, one of the last collective celebrations of the Iranian people, was an achievement that owed much to Hashemian’s brilliant return to the national team and the crucial goals he scored for Iran in the World Cup qualifiers.

Ultimately, the Iranian helicopter decided to choose a happy ending to his football career and hung up his boots forever after playing for Persepolis for a season and a half.

Persepolis has been the starting platform for many coaches, from “Afshin Ghotbi” to “Afshin Peyrovani” and “Osmar Vieira”, who started their careers on the hot bench of Persepolis, and Vahid Hashemian, after several years of experience as an assistant in the national team, is the latest example of this type of selection by Persepolis.

Hashemian’s eight weeks as head coach at Persepolis can be considered the shortest experience of a head coach in the history of Persepolis Club, which incredibly ended with a win!

Just one day after publishing the poster of the alliance with Hashemian, Persepolis was in negotiations to select his successor, and finally, while the current coach was celebrating his second win in his coaching career, they received a positive response from their new head coach.

Changing the bench is inevitable in football and there is no complaint about it, but perhaps the club would have been better at managing this change to better preserve the club’s legend. After all, Hashemian was a member of this club and a former Persepolis player, not a stranger who came to the club from outside.

The rain of rocks and bottles on the head of the head coach in the fourth week of his tenure on the bench was the most bitter incident recorded in these three months and a few days, and it will probably be the most important memory that will remain in Hashemian’s mind forever.

“Mr. Vahid” of Iranian football was inexperienced in leading Persepolis, and this lack of experience caused his coaching career to be so short. A lack of experience, apart from numerous technical mistakes, was also reflected in his inability to manage public opinion and maintain a balance with the club’s management. Hashemian himself realized in his final days that ignoring his shortcomings to win the hearts of the club’s managers was his biggest mistake and would not guarantee his continued tenure.

Now, Persepolis, the most proud team in the last decade of the Iranian Premier League and all Eras of Iranian Club Football, has handed over its bench to a new name for the seventh time in the last two years, and Osmar Vieira, the former head coach of Buriram United Thailand, has returned to Persepolis with a dream half-year full of exciting games to repeat the memories of that last-second dream championship for forty million Persepolis fans. Everyone hopes that the Brazilian man, with the same passion as the first period, will break the spell of failed comebacks of previous coaches and put the brakes on Persepolis’s continuous changes in the last two years.

* Hassan Mahdavi

نوشته های مشابه

اشتراک
مطلع شدن
guest
27 نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین پرامتیازترین
بازخورد (Feedback) های درون متنی
مشاهده همه دیدگاه ها
شایان

هیشکی پرسید چرا این حجمه و فشار رو پرسپولیس هست ؟؟
به غول همه که هم کم تجربه بود و کمتر فوتبال ایران رو می‌شناخت و. بیشترین تغییرات رو داشت .
پس چرا اینقدر فشار ….. یه دلیل داشت با دلال ها همکاری نمی‌کرد. .
پیاده نظام بی جیره مواجب دلالها. می‌تونه به خودش افتخار کنه .

شایان

آقا شاید دلایلی داشته میخواسته محمدی . استراحت کنه . می‌خواسته با اون حرفا چ،. محمدی رو به خودش بیاره . شاید شاید شاید .
از این به بعد طی ابلاغیه به تمام سرمربی تا مییکیم صبح به صبح .. هماهنگی لازم رو در.تمامی موارد با تماشگرا انجام بدن

شایان

از این به بعد هم تمام مربیان بدونن ، مهم نیست. می‌خوام چیکار کنن . چقدر محروم و مصدوم دارن .چه دلایلی دارن . هوادار ایرانی میگه نه . اگر. گوش ندی کله پا میشی . هوادار از مربی دوره دین بیشتر می‌فهمه .

شایان

استدلال های خنده دار . از فلانی حمایت کرد . تو بودی نمی‌کردی ؟؟. اولا داره لباس کار می‌کنه. . دلیل مهم تر و میخواد تیمش آرامش نداشته باشه . دلیل دیگه نه هر روز صبح قچبعد پاشدن پامیشه فحش میده . خیلی کن رها کن .

احمد

بارفتن هاشمیان ازپرسپولیس هواداراهمه که راضی به رفتنش نبودن ولی درست یک قسمت بزرگ هودارامیگفتن بره امامگه مدیرعامل وهیئت مدیره بایداحساسی برخوردن کنن وهمیشه به حرف هوادار.من خودم قطعاقطعامخالف رفتنش بودم مثل زمان کنارگذاشتن اسکوچیچ ازتیم ملی واین تقاص داره.البته نوع بازی وتلاش چندبازیکن دربازی ذوب آهن هم مشکوک به نظرمیرسه.همه اینهابه کنارحداقل جاداشت نیم فصل بمونه ودست آخرم مثل همیشه موفق بودیم درنامهربانه اخراج کردن .جمله کلیشه ای خوش استقبال وبدبدرقه ایم وداریم به یدطولانی میرسیم وجزوافتخارات که شرم ازتعریف هست بایدبگذاریم.

علی

درسته آقای اوسمار تجربه کاری بیشتری داره قبلاً توی تیم بوده ان شاءالله موفق بشه . ولی آقای هاشمیان ایده هایش خیلی وسیع و خوب بود برای آینده و بنظرم ساختاری که با فوتبال آلمانی می ساخت سالها تیم مون جامد درو می کرد با سیستم عالی . حیف شد دیر شروع کرد فوتبال فارسی رو !!

پرسپولیس همیشه قهرمان

چند چندین با خودتون تا دیروز حیا کن رها کن بود الان دوباره شدین تئوریسین واقعیتش اینه در مربی گری به اخلاق خوب امتیاز نمی‌دن باید بلد باشی و تجربه کسب کنی که وحید تجربه نداشت همین…

رضا

حالا که هیت مدیره بی خاصیت دارن مگن که اسمار حالا اون میاد و جوجه رو آخر پاییز می شمارند ببینم باز هیت مدیره بی خاصیت روی ماندن دارن یانه راستی کی اول فصل جلوی خرید بازیکن رو گرفت هاشمیان یا هیت مدیره بی خاصیت

مهران پرسپولیسی

من نمیدونم چرا باید ما تو کشورمون که دم از فرهنگ تمدن چندهزار ساله میزنیم چرا باید به کسی که نمیخوایم فوش بدیم یا سمتش چیزی پرتاب کنیم امیدوارم این کار از ذهن مردم پاک بشد و برای اعتراض کردن راه های قشنگتری هم هست امیدوارم دیگه برای هیچ شخصی این نوع بی احترامی ها اتفاق نیفتد

RED

بنظرم اگر بهش فرصت میدادن و بوقچی ها شیتیل بگیر و بازیکنای بی معرفتی مثل رفیعی و محمدی و… نبودن و خودزنی نمیکردن، مطمئنن موفق میشد.

فرخ پرسپولیسی / تهران

اگر چه آقای هاشمیان در مربی گری پرسپولیس زیاد موفق نبود اما در ادب و اخلاق حرف نخست را می زند. آقا وحید برایتان آرزوی تندرستی و به روزی داریم.

Amosapour

هاشمیان قبل شروع فصل باخت،جایی که قربون صدقه منفورترین مدیر تاریخ میرفت و می‌گفت نقل و انتقالات عالیه و هوادار نگران نقل و انتقالات رو دشمن پرسپولیس خوند،،این یعنی شما باید نتیجه بگیری با نقل و انتقالات عالی،،اشتباه بعدش این بود بعد از هر بازی میومد میگفت ما عالی بازی کردیم و بدشانس بودیم،آقا چرا دروغ میگید،هوادار کور که نیست،میبینه سبک بازی افتضاح تیمو،،،،امیدوارم برای هاشمیان و مربیان دیگر درس بشه

moji

ما همه هاشمیان واقعا دوست داریم خودشو خراب کرد . آدم خودش انتخاب میکنه چطوری بهش برخورد کنن. مشکلی که از روز اول داشت با هواداران ارتباط صمیمی ایجاد نکرد . از اولش سمت دوریش رفت ازش حمایت و طرفداری کرد از دو و سه هفته قبل دید وضعیتش خرابه در تیم پرسپولیس هوادارن علیه ش شعار میدن گفت بازیکن مورد علاقه م جذب نشد و دلایل دیگه . خوب پسر خوب از روز اول میگفتی شرایط من برای جذب بازیکن مورد نظرم فراهم نیست و دلایل دیگه که داشتی . خدا وکیلی نه هواداران بهش گلایه و بی احترامی میکردن نه کس دیگه .آدم خودش انتخاب میکنه چطوری بهش برخورد کنن .
هر جا باشه وحید هلیکوپتر دوستتش داریم . موفق ، سربلند باش

با افتخار هفتقلالیم

هوادار به مدیرعامل اعتراض کرد چرا بازیکن نمی گیری هاشمیان به جای هوادار طرف درویش گرفت و گفت همه چی اوکیه
هوادار ازسبک بازی تیم راضی نبود می گفت از بازی تیمم راضیم با لجبازی ازبازیکنای ضعیف توی پست غیر تخصصی استفاده کرد و بازیکنای موثر مثل ارونوف صادقی خدابنده لو و میلاد محمدی رو نیمکت نشین کرد
ازلحاظ فنی خیلی اشتباه کرد بعدم وقتی دید درویش و هیئت مدیره چجور آدمایین و دارن با مربی دیگه مذاکره می کنن باید استعفا می کرد ولی بازم با لجبازی توی تمرین شرکت می کرد الان هم حق نداره ناراحت باشه چون نه تیمش خوب بازی کرد، نه نتیجه خوبی گرفت و نه جوون گرایی کرد که نتایج و بازی ضعیف تیم رو توجیه کنه

متین

تمام و کمال حق مطلب ادا شد ممنون آقای مهدوی

محمد طالبی

مسبب اصلی ازدست دادن سردار دورسون بودی و این موضوع قابل بخشش نبود و حتی مهمتر از اون امتیازات ازدست رفته تا هفته هفتم بوده.. همون دورسون هم به درستی پیش بینی موندن یا رفتن تو کرده بود که بهت برخورد و اونو ناجوانمردانه و بی درایت ازتیم رد کردی در صورتیکه اگر مدیرعامل بدرد بخور تیم داشت هیچوقت اجازه نمی‌داد بابت لوس بازی آدمی مثل تو بهترین گلزن تیم رو ازدست بدی. باید همون موقع جلوی تو رو می گرفتن و اجازه نمیدادن تیم رو از داشتن بازیکنی مثل دورسون محروم کنی اون هم فقط بخاطر اینکه آقا از کره ماه تشریف آورده بود و نباید کسی بهش میگفتم بالای چشمت ابروهه.

محمد طالبی

همه اون سیزده امتیاز مهمی که شروع فصل بخاطر شخص سرمربی ازدست رفت به کنار، اینکه شخص خودت مسبب رفتن یک گلزن واقعی سردار دورسون از تیم بودی و بیخود و بی‌جهت و مفت باعث شدی تیم امسال ازداشتن چنین بازیکنی محروم بشه ، اون هم با این اوضاع خط حمله، قابل بخشش نیست و اگر درک و شعور شو داشته باشی نباید خودتو ببخشی،

اینکه دیگه متوجه شدی سرمربی ای نیستی که پرسپولیس امسال با تو قهرمان بشه، آمدی و گفتی فاصله امتیاز با صدر جدول زیاد نیست ، یکی باید از تو طور دیگه ای این مسئله رو می پرسید که چرا اینطور برداشت میکنی و چرا نمی گی الان تیم می تونست هشت نه امتیاز با بقیه رقبا فاصله گرفته باشه.

سرخ‌دل

این فوتبال لعنتی انقدرها هم ارزش نداره که بخاطرش آدمای خوبو بسوزونن…افسوس. آقا وحید شما یکی از باحیاترین،شریفترین، صادق‌ترین و حرفه‌ای‌ترین مربیان و از همه مهمتر از انسان‌ترین انسانهایی بودی که من تا حالا دیدم. با وجود اینکه میدونستی با اوسمار تموم کردن ولی بااینحال دیروز صبح زود از خواب بیدار شدی و با همون عشق و انگیزه قبل اومدی سر تمرین و کار کردی دمت‌گرم… امیدوارم یه روز برگردی و یه کار بزرگ انجام بدی و کار نیمه تموم رو تموم کنی، آن‌هم به بهترین شکل ممکن – با کلی افتخار و جام – لیاقت شما بیشتر از این حرفاست و من به احترام شما کلاه از سر برمیدارم و ایستاده تشویقتان میکنم.

Mazyar

با آرزوی موفقیت برای وحید هاشمیان
دو اشتباه بزرگ هاشمیان باعث شد به در خروجی باشگاه برسه.
اول دفاع از سومدیریت درویش . در روزهایی که هوادار خودش رو دار میزد و به درویش بخاطر ضعف در نقل و انتقالات اعتراض میکرد آقای هاشمیان در مصاجبه هاش دفاع کرد و گفت تیم کامله
دوم اینکه ما هواداران معمولی هم از روز اول فهمیدیم و گفتیم امثال سرلک و احمدزاده ضعیف ترین بازیکنان حال حاضر کل لیگ هستند . اما هاشمیان 8 هفته طول کشید تا به این نتیجه برسه

محمد

پرسپولیس اگه بخواد به آرامش برسه و حواشی ازش دوز بشه تا نیم فصل اینا هم باید بروند: احد میرزایی(ملقب به نوچه زنوزی)، خانبان( نماینده هوادار متمول)، احمد زاده و سروش(تیم و دلخوشی هوادارمتمول)، حدادی(رفیق درویش دلال)، اینانلو(عضو خنثی)، عباس گدا(کتک زدن هوادار برای درویش دلال). هوادار واقعی و باغیرت اگه میخواد تیم موفق بشه باید فشار بیاره این افراد فاقد کارایی و حاشیه دار تا نیم فصل بروند.
# گرشاسبی یا طاهری

سرخ‌دل

ما نمیتونیم تو ورزشگاه آزادی بازی کنیم که ورزشگاه خونگی خودمونه، سالها بوده، ولی برای تراکتور هیچی قفل نیست! مدام حمایت میشه و همچی براش فراهمه.

هادی

چون تیم پزشکیانه

سرخ‌دل

هرجا که میری موفق باشی. برات بهترین‌ها رو آرزو میکنم آقا وحید جنتلمن و با ادب. فوتبال همینه، امیدوارم حال ما هواداران پرسپولیس رو درک کنی، شما انسان شریفی هستید.

آری

اما دلیل نمیشه به هر شخصی بی احترامی کرد این واقعا یه بی فرهنگی تو جامعه هواداری ما که با این طرز تفکر که همه چی رو حق خودشون میدونن پس این اجازه رو دارن به هر کسی توهین و بی احترامی کنند فرقی نمیکنه چقدر در نتایج خوب و افتخارات نقش داشته مثلا بی احترامی که به گلمحدی بعد از اون همه افتخارات شد اصلا قابل قبول و درک نیست نمونه بارز قدرنشناسی و بی فرهنگیه و با این ادعا که هر تیمی خودش رو بافرهنگ و بهترین هوادار می دونه و هوادارای تیمای دیگه بی فرهنگ هستند بی تعصب همه یکی هستن و فرقی نمی کنند فقط امیدوارم این رسم زشت از فوتبال ما برای همیشه حذف بشه

سرخ‌دل

موافقم، بی‌احترامی درست نیست… من خیلی ناراحتم، یه ویدیو ازش دیدم که حسابی بهمم ریخت، بغض چشماش و اون تشویق ایسلندی، وای وای… از روی حیا و خجالت نمیتونه دست بزنه، بخدا بغض کردم براش، یه حسی بین غم و شادیه، به بازیکنان تیم میگه شما هستید کافیه، من نباشم بهتره، یه دست از روی خجالتش میزنه و میره کنار، فکر کنم به حسین کنعانی بود اره به حسین میگه: شما هستید دیگه من برم، شما جای من شادی کنید…

سرخ‌دل

حق با شماست دوست گرامی منم امیدوارم ، امان از سوءمدیریت و البته فرهنگ غلط!

Amosapour

بی احترامی که به یحیی شد تو ورزشگاه،کار عباس تهی دست و نوچهاش بود،که دستور گرفته بودن از درویش،،به نام طرفدار نزنید لطفا،اگر‌ بخوایم بی فرهنگی حذف بشه،اول کار لیدر بی فرهنگ و گدا باید اخراج بشه